خبرنگاران علم مدیریت آموزش و پرورش به تجدید ساختار احتیاج دارد

به گزارش مجله نیلوفری، تهران- خبرنگاران- کارشناس مسائل آموزش و پرورش معتقد است که وزیر آینده این وزارتخانه باید تمامی بخش های این دستگاه عریض و طویل را که مسئول راهنمایی بیش از صد هزار مدرسه و یک میلیون معلم را دارد بشناسد و تجدید ساختار در علم مدیریت نوین آن ایجاد کند.

خبرنگاران علم مدیریت آموزش و پرورش به تجدید ساختار احتیاج دارد

محمد رضاخواه روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران و در تشریح ویژگی های فردی که در آینده برای احراز پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی می گردد اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید از جنس معلمان باشد و سابقه تدریس در کلاس درس را داشته و آن را بشناسد. او باید مدرسه را به عنوان اصلی ترین محور توسعه در آموزش و پرورش و مهمترین محل برای انجام فعالیت آموزشی قلمداد کند.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش باید مسائل مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم، هنرستان ها و کار دانش را شناخته و با توجه به آنها برای مدارس برنامه ریزی کند. با علم نوین نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش در جهان آشنا بوده و تحولات جدیدی را که در حوزه تعلیم وتربیت رخ می دهد، در نظام آموزش و پرورش داخل به کار گیرد.

رضاخواه در این باره گفت: علوم بسیاری در حوزه های مدیریت و اجرایی در روند پیشرفت پروژه های مختلف در کشور به کار گرفته شده که این علوم در آموزش و پرورش وجود نداشته و اکثر فارغ التحصیلانی که در حوزه های تربیتی وارد این سازمان شده اند، با علوم روز جهان در حوزه های مهندسی، مدیریت پروژه و فناوری اطلاعات آشنایی ندارند.

به گفته رضاخواه وزیر آموزش و پرورش احتیاج به نیروهای توانمند دارد. یک مدیر به تنهایی نمی تواند اتفاق خاصی را در سازمان انجام دهد و احتیاج به نیرو، مدیران و صاحب نظرانی دارد تا بتوانند در زمینه های مختلفی که کار نموده و تحولی را ایجاد نموده اند به او یاری نمایند.

این کارشناس آموزشی به معلم بودن وزیر آینده اشاره نمود و گفت: وزیر باید معلم بوده و توانایی معلمی کردن را داشته باشد؛ از این بابت که اگر معلم باشد قدرت بیان و توانایی ارائه برنامه های خود را در سازمان دارد و در مقابل مخاطبان (اولیا و سازمان ها) ارائه خوبی از برنامه های خود و آموزش پرورش خواهد داشت.

وی توضیح داد: وزیر آینده باید در حوزه های مدیریتی و اجرایی کار نموده باشد و تجارب این سازمان ها را در بکارگیری انتقال دانش در آموزش و پرورش به کار گیرد.

رضاخواه بر این باور است که سازمان به وزیری احتیاج دارد که در حوزه های مختلف کار نموده و علوم و دانش آنها را به آموزش و پرورش انتقال دهد.

وی به آشنا بودن وزیر آموزش و پرورش آینده با برنامه ریزی وزرای سابق اشاره نمود و گفت: وزیر باید به نقاط قوت و ضعف وزیر سابق آشنا بوده تا بر اساس آن برنامه هایی را که مناسب نبوده اند، کنار بگذارد و روی برنامه هایی که قدرت اجرایی و بازدهی بهتری دارند، تمرکز نموده و آنها را به سمت بازدهی بیشتر راهنمایی کند.

رضاخواه از تعامل وزیر جدید و ارتباط او با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم گفت و اضافه کرد: وزیر در عین ندادن امتیازات بیش از حد به نمایندگان باید بتواند با آنها مذاکره نموده و از پتانسیل آنها برای برطرف مسائل آموزش و پرورش استفاده کند.

این کارشناس آموزشی از مسائل معلمان گفت و ادامه داد: مسائل معیشتی عملاً مانع کارایی خوب معلمان است. معلمان به نسبت کارمندان دولت، همواره به دریافت حقوق کمتر معترض بوده اند. آنها بخش عمده ای از وقت خود را در خارج از مدرسه به شغل دوم می پردازند که این مسئله عملاً تمرکز آنها را از شغل اول آنها که معلمی است، کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: اگر معلمان مشکل معیشتی نداشته باشند وقت بیشتری را به دانش آموزان اختصاص داده و زمانی را که در بیرون از مدرسه می گذرانند در مدرسه و برای دانش آموزان اختصاص می دهند.

رضاخواه به وضعیت بیمه معلمان اشاره نمود و تاکید نمود: معلمان بیمه تکمیلی مناسبی ندارند که این مسئله نیز علاوه بر مشکل معیشتی مسائل درمانی را نیز برای آنها و خانواده هایشان به همراه داشته است. /

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 155

به "خبرنگاران علم مدیریت آموزش و پرورش به تجدید ساختار احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران علم مدیریت آموزش و پرورش به تجدید ساختار احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید