خبرنگاران بهره برداری از 210 مدرسه استثنایی تا سال آینده

به گزارش مجله نیلوفری، تهران- خبرنگاران- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تا به امروز 99 مدرسه دانش آموزان استثنایی کلنگ زنی شده و به گونه ای هدف گذاری شده است که تا انتها سال آینده ساخت 210 مدرسه استثنایی به انتها برسد.

خبرنگاران بهره برداری از 210 مدرسه استثنایی تا سال آینده

یکی از مهم ترین ماموریت های آموزش و پرورش فراهم کردن فرصت های برابر آموزشی برای همه دانش آموزان به اقتضای شرایط بومی و محلی و موقعیت جغرافیایی محل زندگی آنان است. از این رو همکاری و فعالیت همه ارکان تعلیم وتربیت جهت استمرار آموزش و فراهم کردن دسترسی همه دانش آموزان شهر و روستا به آموزش مناسب و موقعیت های یادگیری الزامی است.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم احتیاجسنجی، شاخص سازی و شناسایی ابعاد مولفه های آموزش و پرورش مناطق کمتر توسعه یافته یعنی محروم، مرزی، روستایی و عشایری در راستای برطرف موانع و مسائل آموزشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه این مناطق را مورد توجه قرار داده است.

سیدجواد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران از برگزاری جشن احتیاج سرانجام مدارس استثنایی در سال آینده اطلاع داد و گفت: در طرح آمایش سرزمین معین شده که 210 مدرسه مورد احتیاج است که 99 مدرسه تا به امروز کلنگ خورده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین درباره افزایش تعداد مدارس استثنایی گفت: از اسفند سال 98، در یک طرح احتیاج به مدارس استثنایی آنالیز شد.

حسینی اضافه نمود: بر این اساس تعداد مدارس مورد احتیاج سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سراسر کشور 210 مدرسه اعلام شد.

وی اظهار داشت: بر اساس این طرح معین شد که در هر شهرستان به چند مدرسه احتیاج است و تا به امروز 99 مدرسه دانش آموزان استثنایی کلنگ زنی شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه نمود: به گونه ای هدف گذاری شده است که تا سرانجام سال جاری این تعداد به 150 عدد برسد و سال بعد هم ساخت 210 مدرسه به اتمام برسد.

به گزارش خبرنگاران، حسینی پیشتر گفته بود که 253 هزار دانش آموز با احتیاجهای ویژه در هزار و 600 مدرسه استثنایی کشور مشغول تحصیل هستند که تعداد دانش آموزان از زمان تاسیس تا به امروز 17 برابر افزایش یافته است.

آموزش دانش آموزان استثنایی متناسب با احتیاجهای بومی هر منطقه

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این سازمان متناسب با احتیاجهای دانش آموزان هر منطقه به آنها خدمات ارائه می دهد؛ از این رو به احتیاجهای زبانی، منطقه ای و بومی دانش آموزان استثنایی در مدارس توجه می گردد.

حسینی گفت: تعداد دانش آموزان استثنایی در روستاهای کشور به طور کلی هشت هزار و هشت نفر است که در هزار و 364 کلاس مناطق روستایی مشغول تحصیل هستند.

وی اضافه نمود: هزار و 362 نفر در دوره پیش دبستان، پنج هزار و 229 نفر دبستان، 21 نفر اول متوسطه، 648 نفر در دوره متوسطه پیش حرفه ای، هشت نفر متوسطه دوم و 630 نفر هم در دوره متوسطه دوم حرفه ای در روستاهای کشور مشغول تحصیل هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: دانش آموزان استثنایی ساکن روستاها در خراسان رضوی، شهرستان های تهران، گیلان، مازندران و هرمزگان بیشترین تعداد این جمعیت را تشکیل می دهند.

حسینی با بیان اینکه بیشتر کلاس ها در مناطق روستایی به صورت ضمیمه ای است که در مدارس عادی خدمات ارائه می دهند، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در هر منطقه ای که حداقل سه دانش آموز استثنایی وجود داشته باشد، ملزم است تا در نزدیک ترین مدرسه ابتدایی کلاس تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه خدمات در مدارس متناسب با شرایط دانش آموزان است، گفت: مسائل دوزبانه بودن و فرهنگ بومی مناطق در آموزش دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1125

به "خبرنگاران بهره برداری از 210 مدرسه استثنایی تا سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بهره برداری از 210 مدرسه استثنایی تا سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید