حل بحران خلیج فارس به بعد از انتخابات آمریکا موکول شد، باج خواهی عربستان از قطر

به گزارش مجله نیلوفری، پایگاه خبری المیادین نوشت: با گره خوردن حل اختلاف قطر با کشورهای عربی این احتمال می رود روندی که انتظار می رفت تا تیرماه حل وفصل گردد، تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکست احتمالی ترامپ به تعویق بیفتد.

حل بحران خلیج فارس به بعد از انتخابات آمریکا موکول شد، باج خواهی عربستان از قطر

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، المیادین در گزارشی نوشت: بحران خلیج(فارس) بدون حتی یک گام به سوی پیشرفت و راه چاره، وارد چهارمین سال خود شد. مرحله به مرحله فرایند حل بحران سخت تر و شکاف میان برادران (از لحاظ) جغرافیایی بیشتر می شود. تا به امروز میانجی گری های عمان و کویت بی نتیجه بوده و با وجود اینکه امیر کویت بارها پا در میانی نموده است و مرحوم سلطان قابوس و هیثم بن طارق پادشاهان سابق و کنونی عمان رایزنی هایی انجام داده اند، ولی هیچ اتفاق مؤثری رخ نداده است.

اعتراف عربستان و امارات به شکست رسانه ای برابر قطر

طبق این گزارش، به نظر نمی آید ورود آمریکایی ها به موضوع گره گشا باشد، حتی اگر آن ها به طور ضمنی عربستان را انعطاف پذیرتر از امارات بدانند. با گره خوردن فرایند حل بحران خلیج فارس این احتمال می رود فرایندی که انتظار می رفت تا جولای (تیرماه) حل وفصل شود، تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکست احتمالی دونالد ترامپ به تعویق افتاده باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

المیادین نوشت: قطری ها روی فشارهای بیشتر آمریکا حساب باز نموده بودند، ولی سستی و اهمال کاری آمریکایی ها مقام های دوحه را ناامید نموده است. یک منبع قطری در واشنگتن گفت که دوحه از افزایش فشارهای واشنگتن برای خاتمه محاصره (قطر) به ویژه بر ابوظبی اطلاع داشت؛ کشوری که در فرایند محاصره نقشی منفی ایفا نموده بود. آمریکایی ها باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

طبق این گزارش، امارات در پس پرده ارتباطات لحظه آخری با عربستان برقرار کرد و تأثیرگذاری محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی بر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر کسی پوشیده نیست. امارات توانست ریاض را قانع کند تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتظر بمانند. این در حالی است که سعودی ها در یک قدمی راه چاره بودند.

شبکه فاکس نیوز آمریکا چندی پیش گزارش کرد، به نظر می آید آمریکایی ها به عمد اطلاعاتی فاش کردند تا متحدان خود را از کنترل پفراینده خلیج فارس بازدارند.

به نوشته المیادین، ارزیابی های امارات نشان می دهد ترامپ بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات ندارد و به سود منافع سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس است که محاصره علیه قطر همچنان باقی بماند تا دوحه در هم پیمانی خود با ترکیه تجدیدنظر کند. درواقع، اختلافات تنها بُعد سیاسی ندارد و شامل ابعاد راهبردی و توسعه های منطقه ای می شود.

یک منبع اماراتی مدعی شد قطری ها تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه خلیج فارس هستند و ابوظبی اجازه نخواهد داد دوحه منافع امارات را تهدید کند. قطری ها باید خط مشی خود را تغییر دهند و زمانی که می گوییم تغییر خط مشی یعنی قطع ارتباط با ترکیه.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد نیز به صراحت بیان کرد قطر باید به حضور نظامیان ترکیه در خاک خود خاتمه دهد و از سطح روابطش با ایران بکاهد.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد

منبع آگاهی در وزارت امور خارجه قطر در پاسخ به این اتهام زنی و ادعاها گفت: شورای همکاری (خلیج فارس) به قول و پیمان قبلی خود بازنمی شود. آن ها احترامی برای حق حاکمیت ما قائل نیستند و اهتمامی به برطرف محاصره ندارند. سیاست دیکته کردن آرا و عقاید مدت هاست منسوخ شده و ما گفتگوهای خود را با عربستان شروع نموده ایم. ما در این گفتگوها پیشرفت نموده بودیم و اگر دخالت های امارات نبود، به راه چاره دست یافته بودیم.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1010

به "حل بحران خلیج فارس به بعد از انتخابات آمریکا موکول شد، باج خواهی عربستان از قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل بحران خلیج فارس به بعد از انتخابات آمریکا موکول شد، باج خواهی عربستان از قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید