تحلیل، حریری در ایستگاه پایانی نخست وزیری لبنان

به گزارش مجله نیلوفری، فرایند تشکیل کابینه جدید لبنان با طی کردن یک راستا پر فراز و نشیب به سرانجام راه رسیده و شاید با گزینه انتخاب فردی به جز حریری برای تصدی جایگاه نخست وزیری به نتیجه برسد.

تحلیل، حریری در ایستگاه پایانی نخست وزیری لبنان

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ فرایند تشکیل دولت در لبنان پس از استعفای سعد حریری نخست وزیر دولت پیشبرد امور این کشور٬ راستا پر پیچ و خمی را طی کرده است؛ از مانورهای حریری برای بازگشت به دولت گرفته تا شرط های عجیب و غریب و خواسته های آمریکایی-سعودی او. در جریان همه اتفاقاتی که افتاد و بازی هایی که از حریری شاهد بودیم٬ به وضوح مشاهده کردیم که صحنه گردان این سناریوها و مانورها تنها یک هدف سنتی و قدیمی دارد که آن هم کنار زدن حزب الله از دولت و صحنه سیاسی لبنان است.

در هر صورت هدف اصلی این طرف ها از صحنه تحولات لبنان محقق نشد؛ اما نباید از اوضاع پیچیده و متشنجی که پس از تلاش ها و اقدامات طرف های مذکور برای رسیدن به اهدافشان٬ در این کشور به وجود آمد غافل شویم.

از بیش از یک ماه گذشته شاهد سناریوهای مختلف برای تشکیل دولت جدید لبنان بوده ایم که سرنقطه اصلی همه آنها به یک نفر باز می شود: سعد حریری! او با مانورها و شروط اغلب غیرمنطقی خود٬ فرایند تشکیل کابینه را در این کشور به چالش کشید و رسیدن به یک نتیجه مطلوب را در این زمینه و در اسرع وقت٬ غیرممکن کرد. اگر این چنین نبود شاید اوضاع بحرانی لبنان حداقل از نظر سیاسی سامان یافته و به اینجا نمی کشید.

شرایط و گزینه هایی که حریری برای تشکیل دولت آینده لبنان مطرح کرد٬ نه حرفه ای بود و نه با توافق طائف که سالها پیش به منظور حل اختلافات و بحران های سیاسی این کشور شکل گرفته بود٬ هم خوانی داشت. به جز فراکسیون مجلسی جریان المستقبل به ریاست حریری و برخی طرف های هم پیمان آن٬ هیچ کس گزینه های حریری برای تشکیل دولت را نپذیرفت.

نکته اینجاست که اصل تظاهرات های لبنان با هدف رسیدگی به بحران اقتصادی آغاز شده بود؛ اما همه چیز به گونه ای پیش رفت که شاید بتوان گفت بحران اقتصادی در میان بحران سیاسی این کشور گم شد! گویا اصلا فراموش شد که دولت لبنان باید عرصه رسیدگی به بحران اقتصادی و شرایط معیشت مردم باشد؛ نه صحنه رقابت و تسویه حساب های سیاسی و البته مداخلات خارجی طرف های ذی نفع!

در چند هفته اخیر شاهد مقرر کردن تاریخ های مختلفی به منظور انجام رایزنی های مجلسی ضروری برای انتخاب مامور تشکیل دولت بودیم که همه آنها چند ساعت قبل از آغاز رایزنی ها به تعویق می افتاد و طبق اطلاعات قرار است دوشنبه هفته جاری این اتفاق بیفتد که با توجه به شواهد بازهم نمی توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد.

طی این مدت اخبار جالب و شوک برانگیز از محافل سیاسی لبنان کم نبوده است؛ اما درحال حاضر بارزترین خبری که از این محافل به گوش می رسد٬ تصمیم جریان آزاد ملی برای عدم مشارکت در کابینه حریری است. منظور از کابینه حریری٬ دولتی است که سعد حریری در جایگاه نخست وزیری آن باشد.

جریان آزاد ملی چند روز قبل خبری با مضمون بالا منتشر کرد و جبران باسیل رئیس این جریان روز پنجشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی به طور رسمی و علنی آن را اعلام کرد. به دنبال آن نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز اعلام کرد که در صورت عدم مشارکت جریان آزاد ملی در دولت آینده لبنان٬ جنبش امل نیز در آن حضور نخواهد یافت.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز دیروز طی سخنرانی تلویزیونی خود درباره تحولات اخیر لبنان و نقش پررنگ آمریکا و تلاش آن برای جهت دهی به اعتراضات مردمی لبنان گفت که یکی از گزینه هایی که برای تشکیل دولت جدید لبنان مطرح شد٬ کنار رفتن حزب الله و هم پیمانانش از آن بود تا یک تیم دیگر اقدام به تشکیل دولت کند که ما هرگز این گزینه را به نفع کشور نمی دانیم و البته گزینه های دیگری که مطرح شد، تشکیل دولت مشارکت ملی یا دولت فراگیری که بیشترین کنندگی گروه ها را داشته باشد بود. سید نصرالله در سخنان خود ادامه داد که گزینه بعدی٬ پیشنهاد تعدادی از شخصیت ها برای تصدی جایگاه نخست وزیری بود که ما بر این اساس که سعد حریری آنها را مطرح کرده و با آنها موافق است٬ توافق خود را در خصوص انتخاب آنها اعلام کردیم؛ اما شد آنچه که نباید می شد و به تعویق افتادن زمان رایزنی های مجلسی موجب شد تا گزینه سومی مطرح شود. دبیر کل حزب الله همچنین اضافه کرد که در حال حاضر گزینه سوم٬ انتخاب شخص سعد حریری برای نخست وزیری آینده لبنان است که بنا به برخی شروطی که وی مطرح کرد٬ باید به سراغ گزینه چهارم که یافتن نام های دیگر برای تصدی این جایگاه است برویم؛ اینکه فردی ریاست دولت را برعهده بگیرد که حریری وی را معرفی کرده یا با آن موافقت کند و همچنین اکثریت مجلس با آن موافقت کنند.

هرچند که رئیس جریان آزاد ملی لبنان٬ جنبش امل و حزب الله را در موضع گیری و تصمیم برای مشارکت و یا عدم مشارکت در دولت جدید آزاد گذاشته؛ اما آنها تابع جریان آزادملی خواهند بود. حالا اگر این اتفاق بیفتد یعنی جنبش امل و حزب الله و جریان آزاد ملی هیچ کننده ای برای مشارکت در دولت جدید لبنان نفرستند چه می شود؟

شاید در ظاهر به نظر برسد که با این کار حریری به هدف خود رسیده و به تنهایی و به نوعی با خیالی راحت اقدام به تشکیل کابینه مورد نظر خود یعنی یک دولت تکنوکرات در راستای خواسته های آمریکایی-سعودی-غربی می کند و پس از آن با اختیارات تام و طبق دستورات خارجی به اداره کشور می پردازد! اما واقعیت با ظاهر قضیه متفاوت است.

برای روشن تر شدن این مطلب نگاهی به نتایج انتخابات مجلسی 2018 لبنان و تعداد کرسی های هریک از احزاب سیاسی این کشور می اندازیم:

فراکسیون جریان آزاد ملی با در اختیار داشتن 29 کرسی در صدر قرار گرفته است. پس از آن جریان المستقبل (وابسته به حریری) با 20 کرسی٬ جنبش امل با 16 کرسی٬ حزب نیروهای لبنانی با 14 کننده٬ حزب الله با 13 کرسی و حزب سوسیالیست ترقی خواه با 9 کننده به ترتیب در مجلس این کشور حضور دارند. جریان المستقبل در انتخابات گذشته حدود یک سوم از کرسی های قبلی خود را از دست داده بود.

از آنجا که جریان آزاد ملی لبنان شامل بخش هایی از مسیحیان مارونی بوده و جنبش امل و حزب الله نیز هم پیمانان آن هستند٬ این حزب در مجموع 67 کرسی را در برابر المستقبل و هم پیمانانش دارد.

بنابراین عدم مشارکت جریان آزاد ملی در دولت آینده به معنای عدم مشارکت هم پیمانان آن و در نتیجه عدم رسیدن سعد حریری به جایگاه نخست وزیری لبنان برای بار چهارم است! علت امر آن است که اگر این فراکسیون ها به حریری رای اعتماد ندهند او نمی تواند نخست وزیر شود و پس از آن جریان های سیاسی با جدیت بیشتری فرایند انتخاب نخست وزیر را دنبال کرده و پیشنهادهای دیگری برای این سِمت مطرح می کنند و در نتیجه لبنان می تواند در یک دوره کوتاه از این بحران سیاسی خارج شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 545

به "تحلیل، حریری در ایستگاه پایانی نخست وزیری لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل، حریری در ایستگاه پایانی نخست وزیری لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید