بحران اقلیمی آتش سوزی های جنگلی استرالیا را از کنترل خارج نموده است

به گزارش مجله نیلوفری، کارشناسان می گویند تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت های انسانی باعث تشدید اتش سوزی های جنگلی استرالیا شده است.

بحران اقلیمی آتش سوزی های جنگلی استرالیا را از کنترل خارج نموده است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از یواس تودی اداره هواشناسی استرالیا در این باره می گوید: تغییرات اقلیمی با طولانی کردن فصل آتش سوزی، کاهش نزولات آسمانی و افزایش دما در افزایش خطر آتش سوزی های جنگلی در استرالیا نقش داشته است.

این عکس را اداره محیط زیست، زمین، آب و برنامه زیزی در گیپسلند استرالیا در 2 ژانویه 2020 از دود عظیم برخاسته از آتش سوزی جنگلی در گیپسلند شرقی در ایالت ویکتوریای استرالیا منتشر نموده است

این آتش سوزی های بی سابقه که دست کم 25 نفر را کشته و 2000 خانه را ویران نموده است از ماه سپتامبر ادامه داشته است. در مجموع حدود 15 میلیون جریب زمین را سوزانده است.

با اینکه تغیرات اقلیمی ممکن است در ابتدا جرقه آتش را نزده باشد، اما با ایجاد دمای بالاتر، افزایش میزان سوخت در دسترس برای آن (گیاه خشک) و کاهش آب در دسترس به خاطر میزان بالاتر تبخیر امکان تبدیل آن را به آتش سوزی مصیبت بار فراهم نموده است.

زک هاسفادر، دانشمندان اقلیمی در سازمان پژوهشی برکلی ارث می گوید: عوامل محرک زیادی برای آتش سوزی های جنگلی وجود دارد، اما به طور فزاینده ای آشکار می گردد که شرایط آب وهوایی داغ تر و خشک تر نقش بزرگی در بدتر شدن آنها را داشته است.

او می گوید جنوب استرالیبا از سال 1950 فرایند گرم شدن سریعی را با افزایشی حدود 1.5 درجه سلسیوس تجربه نموده که شرایط را کاملا برای آتش سوزی های مصیبت بار آماده نموده است.

آب وهوای بسیار داغ و خشک اخیر هم آتش سوزی ها را تشدید نموده است. بر اساس گزارش اداره هواشناسی استرالیا، سال 2019 داغ ترین و خشک ترین سال در استرالیا از هنگام ثبت شرایط هواشناسی در این کشور بوده است.

بخصوص ماه دسامبر (آذر) از این لحاظ بدترین شرایط را داشت: این ماه یکی از دو داغ ترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی استرالیا بود.

کیت مارول، دانشمند اقلیمی در دانشگاه کلمبیا می گوید: استرالیا از هنگام ثبت دما در سال 1910 حدود یک درجه سلسیوس گرمتر شده است. این شرایط ایجاد امواج گرما و آتش سوزی را محتمل تر می نماید. مشکل به خورشید، آتشفشان ها یا چرخه های طبیعی مربوط نمی گردد.

مارول می افزاید: هیچ شرح منفردی برای این شرایط به جز گرم شدن کره زمین ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای در جو زمین وجود ندارد.

تغییرات اقلیمی همچنین باعث افزایش احتمال بروز خشکسالی و شدیدتر شدن آنها هنگام بروز در استرالیا شده است. با اینکه استرالیایی ها با خشکشالی غریبه نیستند، اما تغییرات اقلیمی خشکسالی ها را هنگام بروز تشدید نموده است، این شرایط در آب وهوایی بسیار داغتر و در بعضی موارد با میزان کمتر بارش رخ می دهد.

دانشمندان می گویند رابطه میان گرمایش جهانی و آتش سوزی های جنگلی بسیار ساده قابل نشان دادن است: خشکسالی ها زمین را خشک می نمایند و زندگی گیاهی را نابود می نمایند- و خود این گیاهان خشک شده بسیار راحت تر آتش می گیرند.

در واقع میزان بارش باران در جنوب شرق استرالیا در حال کاهش بوده است و کشور داغ تر شده و دستخوش امواج گرمایی شدیدتری شده است- همه اینها شرایط را آماده آتش سوزی های جنگلی می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 621

به "بحران اقلیمی آتش سوزی های جنگلی استرالیا را از کنترل خارج نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران اقلیمی آتش سوزی های جنگلی استرالیا را از کنترل خارج نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید