آبه می خواهد ایران را به مذاکره با آمریکا راضی کند؟

به گزارش مجله نیلوفری، نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش ها به سوی ایران حرکت نموده است اما به نظر می رسد میانجی گری در این شرایط سخت باشد. آبه به چه نتیجه ای دست پیدا کند، می توان سفر او را موفقیت آمیز نامید؟ او می تواند بر اساس درخواست آمریکایی ها ایران به راضی به مذاکره در مثلا حاشیه اجلاس سران گروه 20 کند؟

آبه می خواهد ایران را به مذاکره با آمریکا راضی کند؟

متین دخت والی نژاد: امروز نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش های میان آمریکا و ایران وارد تهران می گردد. سفر آبه به ایران، پیشنهادی بود که ترامپ در ماه می که به ژاپن رفته بود، داد. بر اساس گفته ترامپ کشوری که بتواند خواسته آمریکا را بگوید ژاپن است! به نظر می رسد با نقشی که این دفعه ژاپن قبول نموده می خواهد آمریکا را نمک گیر کند. به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،نشریه نیوزویک ژاپناینجا در گزارشی به تحلیل این سفر و اهداف آن پرداخته است.

آبه چه کار می تواند انجام دهد؟

در اولین مرحله صحبت هایی در راستای اینکه باید از جنگ اجتناب کرد. ایران را خوشنود نخواهد کرد و این صحبت را برای سفر پیروزیت آمیز نمی توان ارزیابی کرد. از طرفی به دلیل اینکه آمریکا یک جانبه از برجام خارج شده، نمی توان به ایران درباره کاهش تنش ها صحبت کرد. تا زمانی که به آمریکا هیچی گفته نگردد نمی توان به ایران گفت که به توافق هسته ای پایبند باشد. همچنین ژاپن مشارکتی در توافق هسته ای نداشته است. به همین دلیل صندلی ژاپن درحال حاضر فرق می نماید و مانند وزیر خارجه آلمان که چند روز گذشته به ایران سفر کرد نیست.

به نظر می رسد تنها کاری که ژاپن می تواند انجام دهد این است که تقاضا کند تا در کشوری ثالث این دو کشور باهم صحبت نمایند. به همین ترتیب می تواند رئیس جمهوری ایران را به اجلاس سران گروه 20 که در انتها ماه ژوئن در اوساکا ژاپن برگزار می گردد دعوت کند و شرایطی را برای صحبت این دو کشور فراهم کند.

آیا ایران قبول می نماید؟

البته باید توجه داشت که آیا ایران مذاکره مستقیم با آمریکا و خواهش آبه را قبول می نماید؟ البته منطقی به نظر می رسد که طرف ایران اعتراض کند و بگوید درباره چه چیزی صحبت کنیم؟

ترامپ یک جانبه از توافق هسته ای خارج شد و همچنین تحریم های سختی را به این کشور وارد کرد. از نظر ایران که به آمریکا اعتمادی ندارد، اضافه کردن بندهای جدید به برجام موضوعی است که قابل مذاکره نیست.

ایران با کره شمالی فرق دارد

تحت فشار قرار دادن کره شمالی سیاست دولت ترامپ برای پشت میز آوردن این کشور برای مذاکره بوده است. اما صندلی ایران با کره شمالی فرق می نماید. کره شمالی برای اینکه به رسمیت شناسایی گردد، خود نیز علاقه به همنشینی با آمریکا داشت. این در حالی است که ایران نمی خواهد آمریکا کشورش را به رسمیت بشناسد و همچنین زمانی که درباره موضوعی یک بار به توافق رسیدند و آمریکا یک جانبه خارج شده دلیلی وجود ندارد که صحبت نمایند.

حال باید توجه داشت اگر آبه نتواند ایران را برای مذاکره با آمریکا راضی کند، تنش ها پس از این سفر می تواند افزایش پیدا کند. ترامپ می تواند بگوید ژاپن کوشش کرد اما ایران مذاکره را قبول نکرد. و با این جمله کارهای خود را توجیه کند. به هر حال چه پیروز گردد چه پیروز نگردد، احتمال اینکه تنش ها کاهش پیدا کند، کم به نظر می رسد.

5050

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 147

به "آبه می خواهد ایران را به مذاکره با آمریکا راضی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبه می خواهد ایران را به مذاکره با آمریکا راضی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید