سپاهان - پرسپولیس: بازی داورکُش! قضاوت های بازی سپاهان - پرسپولیس

به گزارش مجله نیلوفری، سپاهان - پرسپولیس و زیاد شدن حساسیت ها روی داوری این بازی، همچنان از جامعه داوران قربانی می گیرد.

سپاهان - پرسپولیس: بازی داورکُش! قضاوت های بازی سپاهان - پرسپولیس

قضاوت های بازی سپاهان - پرسپولیس

به گزارش خبرنگاران ، داوری بازی سپاهان - پرسپولیس، دوباره جنجالی شد. این بار علیرضا فغانی سیبل نقدها شده و طرفداران در متهم کردن او به جانبداری اش از پرسپولیس دریغ نمی نمایند. حالا عده ای معتقدند انتخاب او برای این بازی پرسروصدا کار اشتباهی بود و این انتخاب باعث مخدوش شدن چهره فغانی می گردد. عده ای دیگر چاره ای جز انتخاب فغانی برای فدراسیون نمی بینند که هر داور دیگری هم اگر برای این بازی انتخاب می شد، می توانست قضاوتش ابهامات بیشتری را به همراه داشته باشد. اتفاقات بعد از این بازی اما ثابت کرد که سپاهان - پرسپولیس به یک بازی داورکش تبدیل شده است که می تواند بعد از هر بازی اتفاقاتی که برای مسعود مرادی و محسن قهرمانی افتاد را برای هر داور دیگری تکرار کند.

ماجرای داوری های بازی سپاهان مقابل پرسپولیس به یک داستان پیچیده ادامه دار تبدیل شده است. سررشته این داستان را که بگیرید و به عقب بروید، خواهید دید که از لیگ دوم حرفه ای، قضاوت بازی های این دو تیم محل بحث بوده است و این جنجال ها تا امروز ادامه پیدا نموده است.

لیگ دوم حرفه ای در بازی رفت پرسپولیس ـ سپاهان با قضاوت جلال مرادی، پنالتی اعلام شده به سود سپاهان اشتباه بود. بازی را سپاهان 2 ـ یک برد و اگر پرسپولیس یک ـ یک می کرد به جای عنوان سوم صاحب رتبه دوم لیگ می شد.

جنجال های اصلی بر سر داوری این دو تیم اما از فینال جام حذفی 84 - 85 آغاز شد. بازی برگشت فینال جام حذفی که شهریور 85 در اصفهان برگزار گردید. در دقیقه 118 هادی عقیلی مدافع سپاهان روی احسان خرسندی خطای پنالتی انجام داد اما مسعود مرادی خطا را نگرفت. اگر پنالتی اعلام شده و پرسپولیس 2 ـ یک می برد قهرمان جام حذفی می شد اما پرسپولیس بازی را در ضربات پنالتی باخت و قهرمانی را از دست داد.

مسعود مرادی البته سال ها بعد از آن بازی، باز هم تأکید داشت که آن خطا روی خرسندی، پنالتی نبود اما خیلی از کارشناسان داوری تشخیص اشتباه مرادی را تأیید می کردند و همین موضوع تأثیر زیادی روی قضاوت های بعدی مرادی داشت.

قضاوت بازی سپاهان - پرسپولیس اما تا کنون بیشترین ضربه را به محسن قهرمانی زده است. او یک بار در بازی فینال جام حذفی سال 86 ـ 85 که خرداد 86 انجام شد، قضاوت مسابقه این دو تیم را برعهده داشت. مسابقه ای که در آن پرسپولیس یک ـ صفر پیش بود اما محسن قهرمانی، برخورد مهاجم سپاهان حسین پاپی را به پژمان نوری پنالتی بیان کرد. سپاهان با نتیجه یک ـ یک در وقت اضافه پرسپولیس را برد. پرسپولیس به فینال نرفت و سپاهان در فینال برد و قهرمان شد.

قهرمانی اما ضربه اصلی را وقتی خورد که بازی رفت این دو تیم در لیگ 93 ـ 92 را قضاوت کرد. میثم حسینی با خطای شجاع خلیل زاده نقش بر زمین شد اما داور حسینی را اخراج و اعلام ضربه پنالتی کرد. محسن قهرمانی با این تصمیم عجیب 2 سال از قضاوت دور بود، اگر پرسپولیس به جای باخت 2 ـ صفر در این بازی یک ـ یک می کرد در سرانجام قهرمان لیگ می شد.

حالا بار دیگر رقابت دو تیم سپاهان - پرسپولیس در بحث داوری بحث برانگیز شده است و تردیدها برسر پنالتی است که فغانی در آخرین دقایق بازی به سود پرسپولیس گرفت. این موضوع باعث شده که حرف و حدیث های عجیبی درباره فغانی مطرح گردد و او را به جانبداری از پرسپولیس در این بازی متهم نمایند.

البته که به دلیل حساسیت این بازی سپاهان - پرسپولیس، چاره ای جز انتخاب علیرضا فغانی برای آن نبود اما محسن قهرمانی که خود قربانی قضاوت این بازی است، در مصاحبه ای گفته که ای کاش فغانی را برای این بازی انتخاب نمی کردند. چرا که معتقد است او ویترین فوتبال ایران است. قهرمانی می گوید: کمیته داوران باید قضاوت این بازی را به یک داور دیگر می داد چرا که فغانی ویترین فوتبال ایران در آسیا و دنیا است. اما متاسفانه یکسری از بازی ها برگزار می گردد که ما خودمان بی جهت آن ها را حساس می کنیم. بازی سپاهان و پرسپولیس می تواند یک مسابقه مانند بازی سپیدرود و استقلال خوزستان باشد اما رسانه ها فضا را به سمتی می برند که این بازی از حالت عادی خارج می گردد.

قهرمانی حتی در حمایت از فغانی شرح می دهد: یادم هست که در بازی چلسی و بارسا داور مسابقه قضاوت خوبی نداشت و اشتباهاتش به حدی زیاد بود که یادم هست میشاییل بالاک کاپیتان چلسی آنقدر عصبانی شد موهایش را می کشید و عاقبت هم داور را لمس کرد و هول داد و محروم هم شد. در بازی دیروز سپاهان و پرسپولیس و در سرانجام بازی یکسری اتفاقاتی رخ داد که من معتقدم کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال باید خیلی سریع آقای ایکس و ایگرگ را محروم نمایند.

ادامه جنجال های داوری در بازی سپاهان - پرسپولیس و صدمه هایی که حساسیت های دو تیم به داوران این مسابقه وارد می نماید، بعید نیست فدراسیون را به سمتی ببرد که برای مراقبت از داوران مطرحش، به انتخاب داوران کم نام و نشان تر برای این بازی روی بیاورد. هرچند که حساسیت های سپاهان - پرسپولیس به اندازه ای زیاد شده که حتی قضاوت بهترین داوران هم در نهایت داوری این بازی را با جنجال های زیادی همراه می نماید. چه برسد به اینکه داوران کم تجربه تر برای این بازی انتخاب شوند.

واقعیتی که وجود دارد و فدراسیون فوتبال باید برای آن چاره ای بیندیشد اما این است که نقدها به داورانی که این بازی را قضاوت می نمایند، تمامی ندارد و بازی سپاهان - پرسپولیس، همچنان از جامعه داوری قربانی می گیرد.

1 - 11

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 15 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 25

به "سپاهان - پرسپولیس: بازی داورکُش! قضاوت های بازی سپاهان - پرسپولیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سپاهان - پرسپولیس: بازی داورکُش! قضاوت های بازی سپاهان - پرسپولیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید